Nieuwsoverzicht


Fins onderwijs is helemaal geen goed voorbeeld voor Nederland

Geplaatst 5 dec. 2017 11:31 door Suzan Polet   [ 5 dec. 2017 11:32 bijgewerkt ]

De Finnen geven niet minder lessen doordat ze betere lessen geven, maar doordat ze veel minder vakken geven. Wij moeten in ons onderwijs het voorbeeld van het persoonlijk onderwijs volgen, betoogt Misha van Denderen in de Volkskrant.

Lees het hele artikel op de Volkskrant site.

Hoe kleiner de klassen hoe meer geslaagden

Geplaatst 5 nov. 2017 10:56 door Suzan Polet   [ 5 nov. 2017 10:58 bijgewerkt ]

Op omroep zeeland een item over ons persoonlijk onderwijs. De Isaac Beeckman Academie in Kapelle heeft in Zeeland het hoogste percentage leerlingen dat het diploma behaald binnen de gestelde tijd. Bij het Tjalling Koopmans College, die op exact dezelfde manier is georganiseerd, zullen de resulaten vergelijkbaar zijn met die van de Isaac Beeckman Academie.
Kijk hier voor het hele nieuwsitem en een korte filmimpressie.


Nieuwsbrief oktober 2017

Geplaatst 13 okt. 2017 05:37 door Mirjam Rienstra   [ 13 okt. 2017 06:57 bijgewerkt ]

Dit is de eerste nieuwsbrief van het dit schooljaar. We zijn alweer een paar weken bezig, de herfstvakantie is zelfs alweer in zicht. In deze nieuwsbrief is een heuse prijsvraag te vinden voor leerlingen uit klas 1 en 2. Met de prijsvraag is een leuke prijs te winnen dus lees snel verder en doe mee. 
Ik wens jullie veel leesplezier.

Schoolvakanties:
Herfstvakantie vanaf zaterdag 21 oktober tot en met zondag 29 oktober 2017.


Nieuwe scholen en het nieuwe schoolgebouw

Dit jaar is SVPO uitgebreid met twee nieuwe scholen, namelijk SVPO Amsterdam en SVPO Utrecht. In totaal zijn er nu vijf scholen in Nederland, te weten Tjalling Koopmans College in Hurdegaryp, Isaac Beeckman Academie in Zeeland, Ida Gerhardt Academie in Geldermalsen, SVPO Amsterdam en SVPO Utrecht.

Voor het Tjalling Koopmans College is men druk bezig met het nieuwe gebouw. Dat komt op het terrein tussen de Rijksstraatweg en de Reidroas in Hurdegaryp. De bestemming voor dit terrein is op dit moment van alles maar geen 'onderwijs'. 
In een bestemmingsplan staat beschreven wat er met een ruimte (of een stuk grond) mag gebeuren. Op dit moment mag daar dus nog geen school gebouwd worden. Daarom is aan de gemeente gevraagd om het bestemmingsplan te wijzigen in 'onderwijs' zodat we kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe school. Voordat dat gaat gebeuren kunnen de bewoners nog bezwaar maken, bijvoorbeeld omdat ze denken ze meer last zullen hebben van onze kleine school dan van een gigantisch kantoren complex. Wij weten natuurlijk dat dat niet zo is omdat we alleen maar leerlingen hebben die zich netjes gedragen en geen overlast veroorzaken. Blijf dat dus ook vooral doen! Gedraag je netjes en beleefd, laat geen rotzooi achter en zorg dat de bewoners van Hurdegaryp, net als ons, alleen maar kunnen constateren dat de leerlingen van TKC zeker geen overlast veroorzaken! Een nieuw schoolgebouw is iets wat we allemaal erg graag willen.
Zodra het bestemmingsplan gewijzigd is kunnen we beginnen met bouw.


Prijsvraag: Maak kans op een ticket naar de thrillermusical ‘Shock’!
Mel Wallis de Vries is de meest succesvolle jeugdauteur van dit moment. Haar boeken zijn natuurlijk ook razend populair bij onze leerlingen van klas 1 en 2. ‘Shock’ is een van de bestsellers van De Vries en op 27 oktober gaat de thrillermusical over dit boek in première! Deze rondreizende musical komt ook twee keer naar Friesland, en voor één van de voorstellingen hebben wij tien kaartjes bemachtigd!

Op donderdag 11 januari wordt de thrillermusical ‘Shock’ opgevoerd in theater de Harmonie in Leeuwarden. Vanaf 19:30 mogen de tien winnaars onder begeleiding van mevrouw De Haan (docente Nederlands klas 1) en mevrouw Weites (docente Nederlands klas 2) gaan genieten van deze razendspannende musical!

Als je wilt winnen, moet je daar uiteraard iets voor doen. Binnenkort zal er tijdens een les Nederlands van klas 1 en klas 2 een spannend stukje worden voorgelezen uit ‘Shock’. Hoe loopt dit af..? Dat mag je zelf gaan schrijven!

Alles op een rij:
De opdracht is alleen bedoeld voor leerlingen klas 1 en 2. Je zelfbedachte ‘einde’ van het verhaal mag niet langer zijn dan 1000 woorden. Je dient je verhaal getypt (en geprint) in te leveren bij meneer Hiscox (docent Engels klas 1). Schrijf je naam er niet bij! Meneer Hiscox zal ieder verhaal een nummer geven, zodat alles anoniem kan worden beoordeeld. De jury zal bestaan uit mevrouw De Haan en mevrouw Weites.

De uiterste inleverdatum van deze opdracht is vrijdag 17 november om 16:55 bij meneer Hiscox. De winnaars worden in de eerste week van december bekendgemaakt. Wij wensen iedereen heel veel succes en plezier bij het schrijven!

Zit je in klas 3 of hoger en lijkt het jou ook leuk om naar de thrillermusical te gaan? Je kunt natuurlijk altijd zelf een ticket kopen!


IELTS examen voor 5 VWO klassen dit jaar
Onze VWO-5 klassen gaan van 5 tot en met 8 juli naar Amsterdam. Ze doen dan mee aan het IELTS examen.

IELTS is een test in de engelse taal van de universiteit van Cambridge, ESOL Examinations, British Council en IDP en geeft een beoordeling van de taalvaardigheid van mensen van wie engels niet de moedertaal is maar die in het engels willen gaan studeren of werken. In Nederlands wordt deze test door het British Language Training Centre (BLTC) afgenomen, in samenwerking met de University of Cambridge Local Examinations Syndicate (UCLES).

De test richt zich op alle vier de taalvaardigheden: luisteren, lezen, schrijven en spreken. Er komt een aparte beoordeling voor elke taalvaardigheid én een algemene beoordeling. 
Het niveau waarop onze leerlingen worden getest is academisch.
De uitslag van IELTS wordt wereldwijd geaccepteerd door onderwijsinstellingen, werkgevers, overheden enzovoort.
Leerlingen krijgen na afloop een certificaat met daarop het behaalde resultaat.



Van Gijs Raeven (docent Latijn)
Iedereen voelt intuïtief wel aan dat er iets niet helemaal klopt als scholen gaan fuseren en dan de gezamenlijke directies gaan vergaderen hoe ze de efficiëntie kunnen verhogen, en op allerlei manieren het bedrijfsleven na gaan spelen - op een gegeven moment ontstaan er bijvoorbeeld een CFO en een 'jaarlaagmanager.'
Maar scholen zijn geen bedrijven, ze worden betaald door de overheid. Een professor organisatiekunde legde me ooit uit dat het aantal ambtenaren in een organisatie eigenlijk alleen maar kan groeien. Stel een beleidsmaker komt met een plan om het aantal medewerkers flink terug te schroeven. De uitvoerende ambtenaren zeggen: uitstekend plan, doen we! De volgende dag komen ze vertellen dat ze een 'Commissie Terugschroeving' hebben opgericht maar dat ze nog 0,5 FT te kort komen, en of er even getekend kan worden voor een nieuwe vacature-ronde. Als je hier het hoofd van Nigel Hawthorne in de BBC-serie Yes Minister bij denkt zie je dat dit niet zomaar een absurdistisch grapje is. 

Ik las onlangs in De Correspondent dat er de afgelopen 20 jaar miljarden extra euro's zijn uitgetrokken voor verbetering van het onderwijs, maar deze zijn vooral verdwenen in de managementlaag. De politieke wil is er in principe; Frans van Haandel & Hans Duijvestijn laten in dit artikel zien hoe dat heeft uitgepakt. Ze geven bijvoorbeeld dit staatje over de relatieve groei van het aantal leraren, niet-onderwijzend personeel en het aantal leerlingen. 


Inline afbeelding 1
 

Dit is inmiddels ook tot politiek Den Haag doorgedrongen. In 2016 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen dat de methode van de 'lumpsum' (scholen mogen hun budget geheel naar eigen inzicht besteden) niet goed werkt. Frans van Haandel & Hans Duijvestijn schrijven in hun conclusie dat inmiddels een commissie aan het werk is gesteld om te kijken hoe de situatie verbeterd kan worden. Hopelijk zal deze commissie ook kijken naar dit artikel in De Correspondent en misschien naar voorbeelden uit de praktijk zoals het Tjalling Koopmans College die bewijzen dat het ook anders kan. Hopelijk komen ze niet met een oplossing die een extra ambtenaar 'Controle Uitgave Lumpsum' aan ons recordhoudend kleine aantal niet-onderwijzend personeel zal toevoegen. 





Nieuwbouw Tjalling Koopmans College op Omrop Fryslan

Geplaatst 29 sep. 2017 02:39 door Suzan Polet

De nieuwbouw van onze nieuwe pand is in de Utstoering op Omrop Fryslan.
Klik hier voor het hele bericht.

Nieuwsbrief juli 2017

Geplaatst 19 jul. 2017 03:56 door Els de Haan   [ 19 jul. 2017 04:51 bijgewerkt ]


Nog een paar dagen en dan kunnen we terugkijken op een mooi schooljaar. Er is hard gewerkt en we hebben erg fijne taalreizen achter de rug.  In deze laatste week streven we ernaar om de leerlingen die nog op school zijn met een volledig afgerond programma naar het volgend leerjaar te bevorderen. Dit jaar zijn er voor het eerst eindexamens geweest. Alle leerlingen zijn in één keer geslaagd! De resultaten van de examens kunt u vinden in deze nieuwsbrief. Naast de examenresultaten kunt u ook verslagen/foto's zien van de taalreizen, culturele activiteiten en de uitreiking van de diploma's.  Veel leesplezier en tot na de zomervakantie!


Belangrijke data


22 juli             - start zomervakantie

4 september    - begin van het schooljaar 



Team Tjalling Koopmans College 2017/2018

Nieuwe collega's:

Nadine Blaak - Latijn onderbouw
André Philips - Wiskunde klas 2
Ruurd Spinder - Economie klas 4+5
Tanja Monker - Wiskunde klas 4
Jil Meilof - Nederlands klas 5
Hans van der Meer - Natuurkunde klas 4+5
Sharon van Noordenne - Aardrijkskunde klas 4+5

Collega's die ons gaan verlaten:

Meindert Bouma - docent LO
Meindert Bouma gaat naar Australië. Hij heeft ons al eerder verlaten, maar toen kwam hij na een jaar weer terug.
Dit keer emigreert Meindert en blijft hij in Australië.  Wij wensen Meindert en zijn vriendin veel succes toe.




Examenresultaten Tjalling Koopmans College


De eerste lichting eindexamenkandidaten van het Tjalling Koopmans College is in 1 keer
geslaagd. De meeste leerlingen zijn geslaagd voor alle 4 sectoren. 
Twee leerlingen zijn 'slechts' geslaagd voor 3 van de 4 sectoren.

Geslaagd voor alle 4 sectoren:
Chiem van Diepen
Sander Hiemstra
Rinke Ties Hoekstra
Arjen Houter
Adam Hovinga
Keimpe Jonker
Jelmer Straatsma
Nynke van der Veen
Jurre Visser
Lieke de Vries

Geslaagd voor Mavo EC, LB en TE:
Liam van der Kooi
Edwin Nout

Alle leerlingen hebben de rekentoets gehaald met gemiddeld 
het hoogste cijfer van Nederland (8,3).




Sportdagen


Hallo allemaal,


En daar waren de sportdagen al, wat gaat een jaar toch snel.. Voor alle leerjaren hebben we

een sportdag georganiseerd. Klas 1 op maandag 3 juli, klas 2 op dinsdag 4 juli,

klas 3 op donderdag 6 juli en klas 4 op vrijdag 7 juli.

In de ochtend op school aan het werk, in de middag met z’n allen naar het sportveld.

Op het programma stonden Softbal, Flag Football en Bubbel Voetbal (en nog een estafette).

De leerlingen konden in de lessen een keuze voor een sport/sporten maken

en de 4 sportgroepen van het betreffende leerjaar

moesten het dan op de sportdag tegen elkaar opnemen.

Met hulp van onze collega’s hebben we alles in goede banen kunnen leiden

en natuurlijk hebben we met een aantal fanatieke collega’s ook gestreden tegen de leerlingen.

Alle leerlingen hebben we tijdens de sportdag zelf getrakteerd op wat

gezonde snacks en voor de beste sportgroepen hadden we tijdens de

(eveneens geslaagde) barbecue afgelopen vrijdag nog een extraatje.

Het is een geslaagde week geworden met veel actie, plezier en

mooi weer!


Met sportieve groet,


Meneer Bouma en meneer De Haas


 

 






Is een filosoof en een filosofieleraar hetzelfde?

Ik ga het in dit essay hebben over mijn standpunt dat een filosoof
en een filosofieleraar niet hetzelfde zijn. Ik ga argumenten geven
vóór mijn standpunt. En natuurlijk ook een slot, waarin ik alle
argumenten samenvat en mijn standpunt nog even duidelijk maak.
Ik vind dat een filosoof en een filosofieleraar niet hetzelfde zijn.
1. Omdat een filosoof andere dingen doet dan een filosofieleraar.
Een filosoof die schrijft en bedenkt filosofische dingen. Ook is hij de
hele tijd bezig met zijn nieuwe idee over bijvoorbeeld wat de mens is
of over de perfecte samenleving.
Alleen een filosofieleraar is niet bezig met een nieuw idee over wat
een mens is, een filosofieleraar is bezig met een nieuw idee wat hij
moet doen voor zijn les. En als de leraar een filosofische quote nodig
heeft, steelt hij hem uit de tekst van een echte filosoof. Net zoals wij
in de les quotes van de tekst stolen. Misschien is een leraar wel bezig
met een filosofisch ding, maar dan is het niet erg belangrijk voor de
hele mensheid, alleen voor de leerlingen.
2. Een filosoof en filosofieleraar zijn zelf ook hele andere beroepen.
Een filosofieleraar is een baan (Vraag maar aan Mnr. Hiscox, toen ik
aan hem vroeg of hij een baan of een beroep had zei hij een baan).
Maar een filosoof is van zichzelf niet echt een beroep. Maar je kan wel
een echte filosoof van beroep zijn, maar dan moet je een filosofisch
boek hebben geschreven of minimaal een aantal artikelen in een krant
bijvoorbeeld. En als je dan in de krant staat, komt er misschien wel te
staan bij je naam dat je een filosoof bent, bijvoorbeeld:
‘Timo Kuipers, Filosoof.’ (dat ziet er echt uit, of niet!)
3. Ook werken ze anders. Een filosofieleraar werkt met kinderen en
heel misschien andere leraren. Maar een filosoof die werkt niet met
kinderen, en niet met leraren maar met andere filosofen. Als een
filosoof les gaat geven aan kinderen dan is het dus een filosofieleraar.
4. Een filosoof en een filosofieleraar studeren aan een andere
opleiding. De leraar gaat naar het HBO en een filosoof moet naar de
Universiteit.
5. Nu een vraag. Als iemand aan u zou vragen wat voor beroep/baan u
heeft. Wat zou u dan antwoorden? Ik denk dat u zijn antwoorden:’Ik
ben filosofieleraar.’ of: ‘Mijn baan is filosofieleraar.’ Want als u zou
antwoorden met: ‘Ik ben een filosoof’, want dan liegt u eigenlijk!
Daarom is mijn standpunt dus dat een filosoof en een filosofieleraar
hele andere beroepen zijn.
Ze doen andere dingen, ze werken met andere mensen en ze
studeren andere dingen.

Mayra Yedema 1B
Bronnen:
Argument 2: https://www.nationaleberoepengids.nl/Filosoof



Gymnasium op het TKC: bezoek Archeon

 

Op 6 en 7 juli 2017 brachten de gymnasiasten uit klas 1 en 2 een bezoek aan het Archeon.

Deze excursie werd mogelijk gemaakt door school en door alle ouders die het vervoer

van en naar het Archeon wilden verzorgen, super!

In het Archeon kregen we eerst een Doe route. De Archeotolk legde ons van alles uit,

liet ons dingen zien en vooral ook ervaren:

bijvoorbeeld aanliggen in een triclinium (= een luxe Romeinse eetzaal),

een fibula (= kledingspeld) maken, ruiken aan garum (= rotte vissaus),

marcheren en gemasseerd worden in het badhuis. Na de lunch was er voor de leerlingen

tijd het park op eigen gelegenheid te verkennen. Naast een Romeins deel,

zijn er in het park namelijk ook een prehistorisch en een Middeleeuws gedeelte aanwezig.

Daarna verzamelden we weer bij de Romeinse tempel voor een offerceremonie en bekeken vervolgens

een gladiatorengevecht in de arena.

De actieve rondleidingen, het prachtige weer en onze geïnteresseerde

leerlingen en ouders maakten van deze twee dagen een feestje!

In de lessen Latijn is er ook de laatste tijd stevig doorgewerkt.

De tweedeklassers rondden al eerder hun module Grieks af,

er werden schitterende Heraklesprojecten gemaakt en bij Latijn kennen we

nu zo’n 300 woorden, alle naamvallen en al vier tijden, goed gedaan!

Volgend jaar werken we verder aan thema 3 en 4 uit SPQR.

Maar nu eerst: uitrusten en genieten van de vakantie en jawel,

ook dat woord komt uit het Latijn, het werkwoord vaco, vacare betekent namelijk ‘vrij zijn van’.

Valete!

Judith Stavast

docente klassieke talen




 



Ontwerp van ons nieuwe gebouw begint vorm te krijgen


Franz Ziegler is verantwoordelijk voor het ontwerp van ons nieuwe gebouw.

Hij is architect en ontwerpt voor ons ook al een school in Geldermalsen.

Hij heeft voor ons een compact gebouw ontworpen, in een vierkant met twee bouwlagen

(begane grond en verdieping).

Dat is een bouwlaag minder dan de kantoren verderop, waardoor op het schoolgebouw

de ruimte ontstaat voor een schuin dak.

Dat geeft een mooiere uitstraling en behoudt het dorpse karakter.

De aula zit in dit ontwerp in het midden van het gebouw,

zodat lokalen daar ook direct op uitkomen.

Met deze invulling blijft een groot deel van het terrein open en groen

en blijft er een prachtige boom behouden.

 




Barbecue vrijdag 14 juli

Hierbij een impressie van onze barbecue. 





















Eerste lichting TKC in 1 keer geslaagd

Geplaatst 14 jun. 2017 09:07 door Suzan Polet

De eerste lichting eindexamen kandidaten van het Tjalling Koopmans College is in 1 keer geslaagd.
De meesten zijn geslaagd voor alle 4 sectoren. Twee leerlingen zijn 'slechts' geslaagd voor 3 van de 4 sectoren.

Geslaagd voor alle 4 sectoren:
Chiem van Diepen
Sander Hiemstra
Rinke Ties Hoekstra
Arjen Houter
Adam Hovinga
Keimpe Jonker
Jelmer Straatsma
Nynke van der Veen
Jurre Visser
Lieke de Vries

Geslaagd voor Mavo EC, LB en TE:
Liam van der Kooi
Edwin Nout

Alle leerlingen hebben de rekentoets gehaald met gemiddeld het hoogste cijfer van Nederland (8,3).




Nieuwsbrief april

Geplaatst 14 apr. 2017 07:10 door Els de Haan

Met de meivakantie in zicht is het weer tijd voor nieuws vanuit het Tjalling Koopmans College. In deze nieuwsbrief kunt u onder meer een verhaal over de excursie naar Amsterdam vinden, informatie over het gymnasium op het TKC en een gedicht van Sander Bekhof.



Belangrijke data


Pasen: 17 april

Meivakantie: 22 april t/m 30 april

Bevrijdingsdag: 5 mei

Taalreis Vichy, Frankrijk: 8 mei t/m 12 mei (leerjaar 3)

Taalreis Rouen, Frankrijk: 14 mei t/m 19 mei (leerjaar 2)

Hemelvaart: 25 mei t/m 28 mei

Pinksteren: 5 juni




Gymnasium op het TKC

De meeste leerlingen op het TKC hebben een vierdaagse schoolweek. Sommigen komen echter elke week op hun ‘vrije’ dag toch naar school om Latijn/Grieks te volgen. In de lange, maar goed gevulde lessen bouwen we woordenschat op en ontdekken we hoeveel woorden van Latijnse origine (!) er in het Nederlands en andere talen terecht zijn gekomen. We leren de grammatica die met alle naamvallen erg verschilt van de onze. Ook houden we ons bezig met de mythologie, al die prachtige verhalen over goden, godinnen, helden en andere wezens. De gymnasiasten hielden godenpresentaties, schreven hun eigen mythe en werken nu aan het Herakles-project. In december vierden we samen de Saturnalia, een soort Romeinse variant van ons Sinterklaasfeest. We brachten toen een offer aan Saturnus en aten daarna samen.

Nijmegen febr17.jpg wordt weergegevenKlas 2 gymnasium heeft in februari een bezoek gebracht aan de Gladiatorententoonstelling in Nijmegen en voor de komende tijd staat voor klas 1 en 2 gymnasium nog een excursie naar het Archeon in Alphen aan de Rijn in de planning.

Ave!

Judith Stavast

Docente klassieke talen




In een grote groene wei
stonden eens twee koeien
zomaar uit verveling
wat naar elkaar te loeien

toen kregen deze koeien
toch nog bijna mot
want de ene koe zij ''boe''
de ander ''schrik me rot!''     image.png wordt weergegeven




Amsterdam klas 1


20170324_083607.jpg

Wij zijn van 20 tot 24 maart naar Amsterdam geweest.

In die week hadden we een erg druk programma. We zijn naar verschillende musea en naar het theater geweest, waaronder Het Rijksmuseum, Body World en de Krakeling. Toen we maandagmiddag na een reis van 2 uur aankwamen op de camping werd iedereen ingedeeld in de cabins.

Iedereen legde snel zijn spullen neer en weg gingen we weer. We hadden die middag een historische stadswandeling van 3 uur gepland staan. Na een half uur gewandeld te hebben door allemaal winkelstraatjes konden we het niet meer weerstaan en gingen we toch maar shoppen. Elke avond en ochtend stond voor ons een heerlijke maaltijd klaar, dit werd verzorgd door de camping. De maaltijden verschilden per avond: patat met shoarma, pasta pesto, lasagna en stamppot.



Dinsdag was ook weer een drukke dag, elke klas ging ergens anders heen. 1A is in de ochtend samen met 1E naar Artis+Micropia gegaan. In de middag is 1A naar het Rijksmuseum gegaan en 1E naar Nemo. 's Avonds zijn we met de complete 1e klas naar Pathe (bioscoop) gegaan. In de bioscoop kreeg ieder een bak popcorn en een flesje drinken. De film die we bekeken heet: “The Space Between Us“. De film gaat over een jongen die geboren is op Mars en verliefd wordt op een meisje van de aarde. De jonge gaat naar aarde maar moet na 1 week genoodzaakt door zijn gezondheid terug naar Mars. Aan het einde van de film zie je dat het meisje aan het trainen is om naar Mars te kunnen gaan.20170321_204005.jpg


20170321_115701.jpg20170321_103551.jpg20170321_103224.jpg



Woensdag zijn we naar het Anne Frank Huis en naar Body Worlds gegaan. Het was allebei erg leerzaam en leuk. In het Anne Frank Huis hebben we het met de gids over de 2e Wereldoorlog gehad. En daarna hebben we het achterhuis bekeken.

In Body Worlds was erg veel te zien en hebben we nog maar even goed kunnen leren voor de biologie toets die we de week erna hadden. 's Avonds zijn we naar het theater geweest. De naam van het theater is De Krakeling en de voorstelling heet Guerilla. Het was een dansvoorstelling en iedereen heeft het erg naar zijn/haar zin gehad. Het woord Guerrilla betekent klein protest. Het ging erover dat je mag zijn wie je wilt zijn en dat mag laten zien.


20170323_134827.jpg

Donderdag zijn we naar het Rembrandthuis en Nemo geweest. In het Rembrandthuis kregen we een rondleiding en daarna een workshop etsen. Etsen is dat je met een naald in een plaat ‘snijdt’ en je er inkt overheen rolt. Daarna moet je de overtollige inkt wegpoetsen en vervolgens stempelen. Als het goed is gegaan houd je een stempel op papier over. Donderdagavond hadden we Bonte Avond. Er kwamen verschillende optredens voorbij: debatteren, liefdesvoorspellingen, Skeer, geblinddoekt eten herkennen en een

Skere Payback. Uiteindelijk  heeft het debat gewonnen, de prijs was  €20,-IMG-20170323-WA0046.jpegIMG-20170323-WA0048.jpg


Vrijdag hadden we een vrije ochtend waarbij we gingen shoppen.


Klik hier voor een filmimpressie van Amsterdam


Isa van der Leest en Thialda de Vries, 1A



Aapjes kijken

Maandag 27 maart 2017, een zonnige lentedag. Een mooie dag om buiten te zijn. Dat waren de leerlingen van onze eerste examenklas (mavo) ook. Zij hebben deze dag een gedragsonderzoek uitgevoerd in Aquazoo. Gewapend met een vooraf gemaakt ethogram en protocol hebben zij verschillende diersoorten geobserveerd. Een taak waar concentratie en geduld voor nodig is. Maar er was tussendoor ook genoeg tijd om te ontspannen en de rest van de dierentuin te verkennen. Een geslaagde middag!

C:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00040.JPG C:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00017.JPGC:\Users\Janneke\Google Drive\Foto's\DSC00030.JPG




Kennismakingsdag nieuwe leerlingen 

De datum van de kennismakingsdag is bekend!! 
Op 14 juni aanstaande kunnen onze nieuwe leerlingen kennismaken met hun mentor, de vakdocenten en met hun nieuwe klasgenoten.
Het programma duurt van 13u30 tot 16u00 en is alleen voor nieuwe leerlingen. Ouders kunnen hun kinderen brengen en rond 16.00 uur weer ophalen.








Nieuwsbrief december 2016

Geplaatst 22 dec. 2016 06:34 door Els de Haan

NIEUWSBRIEF DECEMBER


Het einde van 2016 is alweer in zicht. Gelukkig geldt dit nog niet voor het schooljaar. We hebben nog veel fijne leermomenten voor de boeg. In deze nieuwsbrief leest u o.a. over de taalreizen, het schoolfeest, de excursies naar Engeland en de Dag van de Franse taal.  De rapporten van dit schooljaar worden deze week mee naar huis gegeven.


Wij wensen u alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!


Vriendelijke groet,

Team Tjalling Koopmans



Taalreizen schooljaar 2017

Vanaf klas 1 gaan onze leerlingen op reis. Klas 1 gaat naar Amsterdam, klas 2 en klas 3 gaan naar Engeland en Frankrijk. Klas 4 gaat naar Frankrijk en Duitsland of Spanje. Hieronder de data op een rij:

6 februari t/m 10 februari: klas 4 naar Frankrijk

20 maart t/m 24 maart: klas 1 naar Amsterdam

14 mei t/m 19 mei: klas 2 naar Frankrijk

7 mei t/m 12 mei: klas 3 naar Vichy, Frankrijk

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Duitsland

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Spanje



Schoolvakanties 2016/2017


Kerstvakantie:  24 december t/m 8 januari

Voorjaarsvakantie: 18 februari t/m 26 februari

Pasen: 17 april

Meivakantie: 22 april t/m 30 april

Hemelvaart: 25 mei t/m 28 mei

Pinksteren: 5 juni    

Zomervakantie: 22 juli t/m 3 september



Dag van de Franse Taal


Bonjour,

Sinds 3 jaar wordt er landelijk een Dag van de Franse Taal georganiseerd. Honderden scholen doen hier aan mee. waaronder ook de eersteklassers van het TKC.

De afgelopen twee jaren konden leerlingen van het TKC kennismaken met enkele Franse culinaire hapjes, denk aan stokbrood met brie en voor de dappere leerlingen slakken.

Dit jaar werden er tijdens de Franse leskaarten gemaakt met Franse slogans en posters met Frankrijk als onderwerp.  

Nikki Smit, de schrijfster van o.a. 100% Coco Paris had de posteropdracht bedacht en zij heeft uiteindelijk de winnaars bekend gemaakt. Helaas zaten onze klassen daar niet bij.  Gelukkig had mevrouw Menninga zelf ook prijzen geregeld, zodat een aantal leerlingen  naar huis gingen met 4-kleurenpennen, stiften, Minions speelkaarten of chocola!

Al met al een zeer geslaagde dag. De posters hangen nu prachtig in het Franse lokaal nummer 1. Kom gerust een kijken.


Cordialement,

Madame Menninga







Sinterklaas klas 1


Toch altijd weer spannend met lootjes trekken, wie heeft wie?

En wat hebben de leerlingen hun best gedaan met het maken van surprises. Met prachtige gedichten over Sinterklaas die weer zat te denken wat hij zou moeten schenken. Dit jaar in 1a zelfs met een zelfgemaakte Sinterklaas Kahoot, met dank aan Anselm en Tim.

Onder het genot van veel pepernoten en chocolademelk een leuke Sinterklaasviering.



Filosofie


Op 22 december 2016 is kinderyoga-juf Saskia Valk weer op het TKC te gast geweest. Haar les is onderdeel van het lesprogramma over de vraag: Wat is de mens?

Hiervoor is de filosofie van onder andere Descartes, Plato en Aristoteles bestudeerd. Na vele lessen over mensbeelden, dualistisch, monistisch en materialistisch, was het tijd voor de praktijk. Niet leren over het verband tussen lichaam en ziel, maar het ervaren.


Hieronder de verbeelding van het karakter van de mens en de rol van de ziel. Door Sander ten Brinke 1B





Museum Boerhaave klas 3


Op 9 december hadden de leerlingen van klas 3 een ander programma dan gewoonlijk op de vrijdagmiddag.

Speciaal voor klas 3 kwam er een museum uit Leiden; museum Boerhaave, een gastles verzorgen op het TKC. Tijdens deze les gingen de leerlingen aan de slag met 11 verschillende wiskunde opdrachten om erachter te komen wat het verschil is tussen wiskunde A en wiskunde B. En om uit te zoeken waar ze het beste in zijn en wat ze het leukste vinden.

Hartstikke handig natuurlijk, omdat klas 3 dit jaar moet gaan beslissen of ze Alfa of Beta gaan volgen in de bovenbouw en dat betekent dus een verschil in het soort wiskunde dat gevolgd wordt in de bovenbouw.


IMG_1842.JPG wordt weergegeven IMG_1847.JPG wordt weergegeven IMG_1850.JPG wordt weergegeven


De uitkomsten van de leerlingen waren erg divers. Na de gastles van het museum had elke klas een persoonlijk programma met de mentor. Zo werd er in sommige klassen gezellig sinterklaas gevierd, terwijl er in een andere klas pizza's werden besteld.



Cambridge klas 3


Op 20 november vertrok klas 3 vroeg in de ochtend naar Cambridge, Engeland.

Op dIMG_1738.JPG wordt weergegevene heenreis was er een beetje vertraging ontstaan, omdat er in de ochtend een aantal boten uit waren gevallen in verband met het weer. Hierdoor hebben we anderhalf uur in Duinkerke op de boot moeten wachten, maar verder verliep de reis zonder problemen. De week in Cambridge was volgepland met verschillende activiteiten. Met als hoogtepunt een dag naar London! Hier hebben we een stadswandeling gemaakt langs de London eye, Big Ben, Houses of Parliament en de Westminster Abbey. Verder is er een bezoekje gebracht aan the British Museum, waarna de leerlingen hun langverwachte vrije tijd hadden in London! De sfeer zat er de gehele week goed in en de Mc Donalds en de Subway hebben vast en zeker veel verdiend deze week!


Door team leerjaar 3



Schoolfeest Disney



Afgelopen vrijdag was het schoolfeest van klas 1 en 2. Het was een prachtfeest.

De leerlingen hadden naar mijn idee heel veel lol en niet te vergeten de leraren ook. Er werd veel gedanst en ook de polonaise was niet vergeten. Het was een fantastisch feest en de DJ heeft het ook SUPER gedaan. We bedanken als feestcommissie alle vrijwilligers. Ook mevrouw Jagersma en Meneer de Haas zijn niet te vergeten, ze hebben ons als Feestcommissie in het gareel weten te houden. Tijdens een schoolfeest kan het bijna niet missen dat er een Koning en Koningin wordt gekozen. Jasmijn werd met haar prachtige Belle jurk de Disney Koningin en Ids werd met zijn prachtige zelfgemaakte Olaf kostuum de Disney Koning van het feest. Allebei Gefeliciteerd! En veel plezier met jullie prijs: de gouden kroon en een bioscoopbon.  Het was de bedoeling dat alle leerlingen in kostuum naar het feest kwamen en wat kwamen er mooie outfits voorbij; Olaf, Pocohontas, Jack Sparrow, Cruella de Vil, Minnie Mouse, Belle, Roodkapje, Dark vader, Leia, Rey, Shrek, Mary Poppins, Wicked Witch, verschillende Prinsessen en nog veel veel meer.


Isa van der Leest 1A







WeCycle-actie geslaagd!


Onze school heeft zich opgegeven voor de WeCycle actie. Het doel was om minimaal 75 apparaten in te zamelen. Dat is gelukt! Bedankt allemaal voor het inleveren van jullie kapotte apparaten! Deze worden nu allemaal netjes gerecycled. Kijk op www.wecycle.nl voor meer informatie over recyclen.










Brede SvPO beter dan categoraal Gymnasium of Vwo

Geplaatst 18 okt. 2016 23:47 door Redactie SvPO

Vaak kiezen leerlingen met een Vwo-advies voor een categoraal Gymnasium of een aparte Vwo-school. Dat zou beter zijn dan een gemengde school waar ook Havo wordt gegeven. Dat klopt echter niet voor scholen voor persoonlijk onderwijs (SvPO): Leerlingen met Vwo-advieshalen daar betere resultaten dan op een categorale school.


Dat blijkt als we de resultaten naast elkaar leggen van leerlingen met een Vwo-advies op een SvPO en op een categoraal gymnasium. Als voorbeeld nemen we het Ignatius Gymnasium in Amsterdam.


Resultaten van leerlingen met Vwo-advies

SvPO categoraal
gymnasium
geslaagd zonder ooit te doubleren % 100 89
cijfer centraal examen (gem.) 7,0 6,9
aantal examenvakken (gem.) 9,4 8,2
dubbel uitstroomprofiel % 100 56
cijfer rekentoets (gem.) 8,5 7,3
cum laude geslaagd % 35 onbekend
(Klik hier voor verantwoording van de cijfers.)


Vwo'ers halen op een brede SvPO niet alleen betere resultaten, ze ontmoeten er ook meer andere leerlingen. Daarmee sporten ze samen, gaan gezamenlijk op taalreis, etc. Daardoor bouwen ze bredere sociale vaardigheden op dan Vwo'ers op een categorale school, die alleen contact hebben met andere Vwo'ers en Gymnasiasten.

Alle SvPO leerlingen slaagden overigens ook nog voor twee bachelorvakken van een universitaire studie. Omdat het een goede voorbereiding op de studie geeft, laten we dat alle Vwo'ers doen - niet alleen een select groepje.

NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2016

Geplaatst 27 sep. 2016 00:48 door Els de Haan


Het nieuwe schooljaar is alweer een aantal weken aan de gang. In deze nieuwsbrief leest u onder meer over de uitbreiding van het team, de studiereizen en onze informatiedagen.



Nieuwe docenten

Het Tjalling Koopmans College is weer een leerjaar rijker. Ons vierde leerjaar heeft 8 nieuwe lokalen gekregen om in door te kunnen groeien. Niet alleen het leerlingenaantal is toegenomen, ook het aantal docenten is gegroeid. Het team bestaat nu uit 31 docenten, 1 schoolleider en 1 conciërge.



Schoolvakanties 2016

Herfstvakantie - 15 oktober t/m 23 oktober

Kerstvakantie    - 24 december t/m 8 januari



Taalreizen schooljaar 2016/2017

Vanaf klas 1 gaan onze leerlingen op reis. Klas 1 gaat naar Amsterdam, klas 2 en klas 3 gaan naar Engeland en Frankrijk. Klas 4 gaat naar Frankrijk en Duitsland of Spanje. Hieronder de data op een rij:

30 oktober t/m 4 november: klas 2 naar Engeland

20 november t/m 25 november: klas 3 naar Engeland

6 februari t/m 10 februari: klas 4 naar Frankrijk

20 maart t/m 24 maart: klas 1 naar Amsterdam

14 mei t/m 19 mei: klas 2 naar Frankrijk

7 mei t/m 12 mei: klas 3 naar Vichy, Frankrijk

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Duitsland

26 juni t/m 30 juni: klas 4 naar Spanje



Feestelijke eerste dag voor de Ida Gerhardt Academie



Foto:

Op maandag 22 augustus opende onze school in Geldermalsen haar deuren.   

80 leerlingen stroomden naar binnen om, samen met het docententeam, het schooljaar feestelijk te openen.  Het ziet er heel erg gezellig uit en stiekem zijn we hier een beetje jaloers op de taart en de ballonnen!







Franse les, klas 1

De eerste weken Franse les zitten er alweer op. De leerlingen komen de les binnen met een: "Bonjour".

We beginnen de les altijd met een gesprekje:

Comment tu t'appelles? Je m'appelle... Tu as quel âge? J'ai douze ans. Iedere week komt er een vraag bij.

Hierna krijgen de leerlingen een uitleg over een grammatica onderdeel. Voor dit hoofdstuk zijn dit de lidwoorden de/het (le-la-l'-les) en een (un-une-des) en de persoonlijke voornaamwoorden hij en zij (il-elle). We oefenen dit extra met behulp van een spelletje of een liedje.

En daarna gaan de leerlingen aan de slag met de modules. We doen 3 weken over een hoofdstuk. In de vierde week volgt de toets.

De leerlingen maken de apprendres (woordjes) thuis. In het leerlingenportaal kunt u zien of ze bij zijn. Per week maken de leerlingen 7 apprendres thuis.

De leerlingen verlaten het lokaal weer met een: Au revoir".

Vorige week zijn we begonnen met de film: La guerre des boutons".

Deze film wordt in het Frans bekeken met Nederlandse ondertiteling, om zo vertrouwd te raken met de Franse klanken en de cultuur.


Afbeeldingsresultaat voor la guerre des boutons



Heeft u vragen betreffende de Franse les, mail me dan:

m.menninga@svpo.nl


cordialement,

madame Menninga



Informatiedagen

Wanneer u via onze website www.tjallingkoopmans.svpo.nl vrijblijvend heeft gereserveerd voor het Tjalling Koopmans College en uw kind gaat in het schooljaar 2016/2017 voor het eerst naar het voortgezet onderwijs, dan ontvangt u een uitnodiging voor onze informatiedagen.

De informatiedagen zijn alleen voor leerlingen uit groep 8 waarvoor gereserveerd is.


Is er iemand in uw omgeving geïnteresseerd in deelname  aan de informatiedagen, maar heeft diegene nog niet gereserveerd, dan kan dat alsnog via onze website (onder de knop: reserveer tijdig) - http://www.svpo.nl/tjallingkoopmans/reserveren.asp




Energiedrankjes

Leerlingen van klas 3 en klas 4 mogen tijdens de pauzes het schoolplein verlaten.  Leerlingen in klas 1 en 2 blijven tijdens de pauzes in de kantine of op het plein. In de kantine ligt vers fruit. Leerlingen kunnen hier dagelijks één van pakken. Daarnaast is het belangrijk dat de leerlingen voldoende eten en drinken (vooral water) bij zich hebben.  

Docenten zien in de pauzes toch nog veel kinderen die energiedrankjes drinken.

Energiedrankjes zijn helaas erg ongezond voor kinderen. In het televisieprogramma ‘Radar’ wordt hier aandacht aan besteed:

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/12-09-2016/energiedrankjes-1/




Een mooie prestatie


"Op 27 juli heeft Imre Monzón, leerling uit klas 2A, samen met zijn vader (en nog een paar mensen) de Gran Paradiso beklommen. Deze berg, gelegen in de Alpen in het Noord-Westen van Italië is 4160 meter hoog. Op 26 juli liepen ze vanuit het dal (op 1600 meter) naar de Vitorio Emmanuël hut op 2700 meter om de dag daarna onder begeleiding van een berggids naar de top te gaan (en direct weer terug naar de hut, ruim 1400 hoogtemeters). De dag daarna daalden ze weer af naar het dal. Een fraaie prestatie!".


Ingestuurd door Igor Monzón


Bij het madonna beeld op de top.jpg




Jeugdteams Tytsjerksteradiel

Bij de Jeugdteams van Tytsjerksteradiel kunt u terecht met al uw vragen over opvoeden en opgroeien. De gezinswerkers van deze teams ondersteunen jeugdigen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar en hun ouders / verzorgers als er vragen of problemen zijn.

Vragen
Ouders en opvoeders kunnen diverse (hulp)vragen hebben. Heeft mijn kind ADHD? Welke zorg past er bij mijn kind? Is mijn kind dyslectisch? Waarom is mijn kind zo angstig? Mijn kind eet slecht, wat kan ik doen? Waarom is mijn kind altijd zo boos? Ontwikkelt mijn kind zich wel goed? Met al dit soort vragen kunt u bij de Jeugdteams terecht.

Professionals
In de Jeugdteams werken professionals. Ze hebben veel ervaring en kennis. Ze werken dichtbij u in de dorpen. Ze geven advies en kunnen uw vragen beantwoorden. Dit kan indien gewenst anoniem. Als u contact opneemt met het Jeugdteam, maakt één van de medewerkers een afspraak met u om langs te komen. Samen gaat u op zoek naar een oplossing die past bij uw situatie.

Netwerk
De Jeugdteams werken vanuit een netwerk en hebben contacten met tal van organisaties in de gemeente. Denk hierbij aan scholen, consultatiebureaus, politie, Dorpenteams of vrijwilligersorganisaties. Ze reageren op de signalen die ze via dit netwerk krijgen. Daarom zijn de gezinswerkers uit de teams gekoppeld aan een dorp.

Hurdegaryp
Voor Hurdegaryp en het Tjallinga Koopmanscollege is uw contactpersoon Lotte van Hoenselaar.
Zij is gezinswerker in het Jeugdteam van Tytsjerksteradiel.

U kunt in contact komen met Lotte via de school of rechtstreeks contact met haar opnemen via: lvanhoenselaar@jeugdteamtd.nl

Ze is bereikbaar op maandag, dinsdag en woensdag en donderdag.

Jeugdteam
Wilt u meer informatie over de Jeugdteams en Dorpenteams in Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen? Kijkt u dan eens op de site www.cjgachtkarspelen-tytsjerksteradiel.nl.nl . Op deze site kunt u alle vragen en antwoorden vinden over zorg, werk en jeugd.

Heeft u een (hulp)vraag? Dan kunt u contact opnemen met het Jeugdteam.
Als u in Tytsjerksteradiel woont, kunt u bellen met 088 – 533 53 33 of mailen naar info@jeugdteamtd.nl

 


1-10 of 47