Nieuwsoverzicht‎ > ‎

Nieuwsbrief april 2016

Geplaatst 7 apr. 2016 11:35 door Janneke Peters   [ 8 apr. 2016 02:29 bijgewerkt ]

Nu het voorjaar is aangebroken, is het weer tijd voor nieuws vanuit het Tjalling Koopmans College. In deze nieuwsbrief onder meer verhalen over de Amsterdamexcursie, een inspirerende gastles bij Engels en prachtige creaties die zijn ontstaan bij tekenen.



Belangrijke data

23 april t/m 8 mei: Meivakantie

16 mei: Pinksteren

5 t/m 10 juni: Klas 2 naar Rouen, Frankrijk

12 t/m 17 juni: Klas 3 naar Vichy, Frankrijk

16 juli t/m 28 augustus: Zomervakantie



Laptop

Op het TKC werken we iedere dag met laptops. Het kan dus wel eens voorkomen dat er problemen met de laptop zijn. Erg vervelend natuurlijk, maar gelukkig kan Willem dit in veel gevallen oplossen. Er zijn een paar vaste momenten op de dag waarop je naar Willem kunt gaan voor vragen of problemen met de laptop:


- vóór het begin van het 1e blok om 08:50

- tijdens de pauze's

- na schooltijd


Op deze manier hoef je tijdens de lessen het lokaal niet uit. Bij laptopproblemen die niet direct op te lossen zijn, kun je gebruik maken van een leenlaptop. Mocht je zonder laptop in de les zitten, dan kun je altijd nog verder werken in een schrift.



I Amsterdam

De leerlingen van klas 1 zijn van 14 t/m 18 maart naar Amsterdam geweest. Het was een week vol cultuur en ontdekking. Op het programma stonden o.a. het Rijksmuseum, de musical Pippin, het Anne Frank huis, Artis en Nemo. Hieronder een paar reacties van de leerlingen van klas 1d.


Joas: “Ik vond het leuk dat je je eigen huisje had op de camping en dat er een verwarming in zat.”


Sara: “Ik vond het programma er leuk en interessant, maar het vele lopen vond ik niet altijd leuk.”


Tim: “De activiteiten vond ik minder leuk, want ik had alles al gezien. De huisjes en het vrij rondlopen was wel leuk.”


Niels: “Body Worlds en vrij rondlopen was het leukst.”


Birgit en Hester: “Amsterdam was heel leuk. Wij vonden Foam heel leuk en door de stad lopen en shoppen. Het was heel gezellig. Je leert de kinderen van je school beter kennen. Amsterdam was goed geslaagd, super gezellig en leuk!”


Danielle: “De camping was erg leuk, maar de kachels waren vervelend. Het leukste vond ik Nemo, Body Worlds en het Anne Frank huis. Erg indrukwekkend. Je leert je klas/school veel beter kennen.”


Amarins: “Het Anne Frank huis vond ik het meest interessant. Je kon goed zien hoe ze toen hebben geleefd.”


Nanet: “Amsterdam was een leuke ervaring. De camping was leuk en het programma goed, alleen wel strak. Nemo vond ik het leukst, omdat je daar alles zelf mag uitproberen.


Gerben: “Ik kwam pas donderdag naar Amsterdam, omdat ik een blessure had. Toch heb ik nog twee leuke dagen gehad. Nemo was erg leuk en de musical Pippin was ook erg leuk en indrukwekkend, maar wel lang.”


Marte: “Ik vond de Amsterdamweek heel leuk, maar wel vermoeiend. De pipowagens waren heel leuk en ik zou het zo nog een keer doen!”


IMG-20160317-WA0003.jpgIMG-20160316-WA0008.jpg
Experimenteren bij Nemo en de heren van klas 1B bij de nachtwacht.


Onze heldin

We kunnen natuurlijk niet voorbij gaan aan het dappere optreden van Gretha van der Veen tijdens een willekeurige les Nederlands met klas 2C. Zij aarzelde niet en kwam in actie toen bleek dat Sander een  jawbreaker in zijn luchtpijp had zitten. Na toepassing van de Heimlich greep kwam de jawbreaker los en kwam Sander met de schrik vrij. Later kwam Sander, samen met zijn vader, een bloemetje langs brengen om mevrouw Van der Veen te bedanken. Een luid applaus van de aanwezige leerlingen in de kantine maakte het moment compleet.



Tekenopdracht ‘De stad’

Leerlingen uit klas 1 zijn afgelopen weken hard bezig geweest met de eindopdracht "de Stad" en dat met bijzonder mooie resultaten!

In de aanloop naar de eindopdracht hebben we ons verdiept in perspectief, collage, het begrip 'metropool' en allerlei beeldende middelen en begrippen die te maken hebben met een stad. De eindopdracht is het maken van een maquette met restmaterialen, tekenmaterialen en eigen vondsten. Impressie zijn de fotocollages.

































Gastles van Joop Gottmers
Op woensdagmorgen 24 februari heeft klas 2 bezoek gehad van Joop Gottmers. Hij is Europees kampioen boksen geweest en Nederlands kampioen full contact, maar heeft ook een verleden als drugsbaas. Ruim tien jaar geleden is hij op wonderbaarlijke wijze vrijgekomen en heeft besloten zijn leven om te gooien. Met zijn kennis en ervaring over drugs, alcohol en nicotine wil hij jongeren waarschuwen voor de gevaren hiervan. Die morgen gaf hij drie blokken les over dit onderwerp. Hij vertelde daarbij openhartig over zijn eigen leven en stond steeds stil bij keuzemomenten. Ga ik kiezen met mijn verstand of met mijn gevoel? Groepsdruk zorgt er vaak voor dat we keuzes maken waar we achteraf spijt van hebben. Met humor en een onvergetelijk Rotterdams accent bracht hij zijn kennis en ervaring over. Het was een inspirerende morgen waar die week nog veel over werd nagepraat. Haiku maken bij Nederlands De haiku is een kort, niet-rijmend gedicht. De basis van een haiku is de zintuiglijke ervaring van de dichter. Een haiku bestaat vaak uit drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen.


Deze gedichten zijn geschreven door leerlingen uit klas 1:


In galop                                                

Mijn hart in mijn keel

We gaan zo snel als de wind

We hebben vleugels


Het verhaal

Letters en zinnen

Het zijn net instrumenten

Voor een prachtig iets


Lente

Mooie insecten

Heel veel planten en bloemen

Zonnebloempitten


glijdend door de straat

rollend maar toch ook zwevend

je gaat lekker hard


Langs de oceaan

Rood kondigt de avond aan

Langzaam valt de nacht


Regen

getik op het raam

de druppels glijden omlaag

de kat spint heel zacht


schelden mag echt niet

zeg maar gewoon kokosnoot

dat is veel beter


Ik kan het niet meer,

Deze lange afstandsvlam.

Koelkast kom naar mij


Dansend

Dansend over straat.

Zonder muziek in je hoofd.

Lachend naar de zon.


Alleen

Tussen twee Bomen.

Te staren naar de lucht.

Helemaal alleen.


Duivelse konijntjes

Een groene weide

Vol met kleine konijntjes

Alleen in de nacht


Op de planken

het doek gaat open.

de zenuwen zakken weg.

het publiek is trots.


Zomer

Een bloem aan de weg

Een geur vol met verlangen

Zin in de zomer



Beestjes
Zo nu en dan komt er bij enkele kinderen op school hoofdluis voor. Dit kan ieder kind en iedere volwassene overkomen en is geen schande. Het is wel van belang de hoofdluis direct te behandelen om verdere verspreiding te voorkomen.

Eén van de ouders van onze kinderen is zo attent geweest direct contact op te nemen nadat in het gezin hoofdluis is geconstateerd. Om uitbreiding te voorkomen, vinden we het van belang om u hiervan op de hoogte stellen. U kunt zelf uitbreiding van hoofdluis tegengaan. We raden u daarom aan om bij alle gezinsleden de haren te controleren.

Hoofdluizen zijn kleine, grauwe beestjes. Een volwassen hoofdluis is bijna zo groot als de kop van een lucifer. Neten zijn eitjes van de luizen. Meestal zijn ze wittig van kleur en lijken ze op roos. Roos zit echter los in het haar, terwijl neten in het haar vastgekleefd zitten en moeilijk los te krijgen zijn.

Als u hoofdluizen en/of neten constateert, dan kunt u deze goed bestrijden met een speciale hoofdlotion. Deze middelen zijn verkrijgbaar bij apotheek en drogist.

Het is onnodig en onverstandig om het haar te wassen met een lotion als u geen neten of luizen hebt gevonden.

Tips voor behandeling kunt u ook vinden op de website van de GGD: www.ggdfryslan.nl (zoek op trefwoord ‘hoofdluis’)

Hoofdluizen kunt u tijdig ontdekken door wekelijks te kammen met een stofkam.

Als u neten of luizen bij uw kind vindt, wilt u dit dan melden aan de school, liefst nog dezelfde dag?

Als iedereen meewerkt, blijven we hoofdluis de baas.


Met vriendelijke groet,

Team Tjalling Koopmans College


Comments