Nieuwsoverzicht‎ > ‎

Nieuwsbrief juli 2016

Geplaatst 7 jul. 2016 04:23 door Janneke Peters

Al lijkt het sommige dagen net herfst, de zomervakantie staat voor de deur! In deze laatste nieuwsbrief van het schooljaar o.a de excursies naar Frankrijk, kennismaking nieuwe leerlingen, nieuwe collega’s en lokalen en bezoek aan imker.

Belangrijke data

16 juli Zomervakantie

29 augustus Start nieuwe schooljaar

Bovenbouw TKC

Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het Tjalling Koopmans College: volgend jaar start de bovenbouw. Met nieuwe lokalen in het bijgebouw en een aantal nieuwe docenten gaan de leerlingen van klas 4 zich klaarstomen voor het examen. Op naar een vergelijkbaar examenresultaat als de Isaac Beeckman Academie in Zeeland!

Een aantal docenten gaat mee naar de bovenbouw, waardoor er ook in de onderbouw nieuwe docenten komen.

Kennismakingsdag nieuwe leerlingen

Woensdag 22 juni j.l. kwamen onze nieuwe leerlingen bijeen om kennis te maken met elkaar en de docenten. De leerlingen hadden voor deze gelegenheid allemaal een moodboard gemaakt.

Een greep uit de moodboards

Geslaagde excursies naar Rouen en Vichy

Klas 2 is van 5 t/m 10 Juni naar Rouen (Frankrijk)  geweest en het was een ontzettend geslaagde week! In de ochtend kregen de leerlingen Franse les en in de middag was er een programma opgesteld met onder meer een lichtshow, een middag vrij in de stad, het klimpark en een  museum. ‘s Avonds aten ze bij hun gastgezin. Klas 3 ging van 12 t/m 17 juni naar Vichy. Klas 3E (onze vmbo-tl klas) heeft geen Frans. Zij hebben een maatschappelijke stage gedaan tijdens deze week.

Johannes Postma, klas 2A:

“Zenuwachtig zaten wij met z’n allen te wachten in de lokalen totdat we de bus in mochten om de beste plekjes te bemachtigen. Klokslag 8 uur, daar gingen we dan richting Rouen. Na een lange reis met hier en daar nog een stop om wat te eten waren we dan toch eindelijk aangekomen. Allemaal pakten we onze spullen uit de bus en moesten we wachten op de gastgezinnen. Wat we moesten gaan zeggen met de kennismaking hadden we al héél vaak gerepeteerd, maar toch bleef het spannend. ‘s Avonds waren we dan eindelijk bij het gastgezin. Snel al onze spulletjes op z’n plek zetten en wachten totdat we zouden worden geroepen. Wij maakten ons al helemaal zorgen of we wel te eten zouden krijgen, maar het bleek achteraf heel normaal te zijn om in Frankrijk om 8 uur ‘s avonds nog maar eens te gaan eten. Het Franse eten was gelukkig wel heerlijk ook al kreeg je bij het voor en nagerecht stokbrood. Als er wat over was van het stokbrood, nou dan kregen we de volgende ochtend het als ontbijt, maar dan taai en uitgedroogd.

Maandagochtend moesten we al vroeg uit bed. Eerst snel douchen en wat eten en vervolgens naar de taalschool. Per klas werden we door onze Franse docent(e) opgehaald. De lessen waren wel makkelijk te volgen ook al werd de grammatica hier en daar wel wat ingewikkeld. Die zelfde middag mochten we de stad verkennen door middel van een selfie opdracht, maar we waren toch het meeste te vinden in één van de supermarkten of eetgelegenheden. Toen we weer door het gastgezin werden opgehaald, gingen we toch maar eens de eerste gesprekken aan. We bespraken het actuele nieuws en dat was nog best te doen. Verder hebben we die week nog een museum bezocht, zijn we naar een klimpark geweest en zijn we nog naar een middelbare school geweest. Vrijdag was het dan alweer tijd om naar huis te gaan. Kortom: het was een hartstikke leuke taalreis!”

De ervaringen uit klas 3:

“Met goede moed op weg naar Vichy. In de bus was het erg gezellig, maar hoe dichter Vichy naderde, hoe spannender het werd. In een Frans gastgezin is toch best wel spannend. Maar toen de leerlingen er waren, was het best oké. Sommigen hadden zelfs een huis met zwembad!

Het weer was fenominabel: tijdens de super fantastische verkenningstocht door Vichy regende het en ook het sporten dreigde in een waterplas te vallen. Een hilarische Franse film bood uitkomst. Een dappere groep heeft nog een poging gedaan tot een goede rugbymatch en ook Nederland – Mexico werd een spannende wedstrijd.

Op woensdag hebben we een vulkaan bedwongen en getemd. De Puy-de- Dome was 1464 meter, best een aardige klim en niet iedereen kon het shirt droog houden. Een regenbui op de top viel ons op de kop.

Donderdag stond Clermont Ferrand op het programma. Wederom een zeer leerzame tocht door de stad onder begeleiding van twee knappe Fransozen. Daarna lekker wat vrije tijd waarin er haute cuisine gegeten werd en geshopt in alle glitter en glamour winkels in de prachtige adembenemende zwarte lavastenen stad.

En toen restte ons nog een prachtige thuisreis begeleid door onze uitermate grappige chauffeur die een grote liefhebber van de Mac was.

Al met al een geslaagde talenreis.”

Rouen

Vichy

Bezoek klas 1 aan de imker

Net als vorig jaar zijn de leerlingen van klas 1 naar de dorpstuin in Hurdegaryp geweest om meer te leren over het werk van de imker en het belang van de bijen. Ook mochten ze even van van de honing proeven. Gelukkig was het een prachtige, zonnige dag en zoemden de bijen ons om de oren terwijl de imker zijn verhaal vertelde.

Klas 1 bij de imker

Mooie examenresultaten IBA

Op de Isaac Beeckman Academie, onze zusterschool in Zeeland, zijn de examens achter de rug. Het examenresultaat is binnen van de 1e lichting Vwo'ers en de 2e lichting Havisten:

Havo 95,1% geslaagd, vrijwel allemaal met dubbel profiel. 5% cum laude. Gemiddeld SE=6,6 en CE=6,2

Vwo 95,3% geslaagd, allemaal dubbel profiel, 23% cum laude. SE=7,4 en CE=6,7

Het is een uitzonderlijk resultaat, helemaal omdat er relatief veel leerlingen boven hun basisschooladvies zitten. We bieden leerlingen kansen die ze anders niet hadden gehad. En omdat we heel weinig zittenblijvers hebben, resulteert het hoge slagingspercentage bovendien in een super hoge doorstroom. Vermoedelijk de hoogste van het land. Het is een mooie basis om persoonlijk onderwijs verder te ontwikkelen.